Abendmahl, auch für Kinder? Grundsätzliche Überlegungen, by Hans Eggenberger (Hg.)

By Hans Eggenberger (Hg.)

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My Religion: What I Believe

EISBN-13: 978-1-907355-70-7

My faith incorporates on from the place A Confession left off. Describing himself as a former nihilist, Tolstoy develops his assault at the church he has left. He accuses them of hiding the real which means of Jesus, that is to be present in the Sermon at the Mount; and such a lot essentially, within the name to not face up to evil. For Tolstoy, it truly is this command which has been so much broken through ecclesiastical interpretation. 'Not everyone,' he writes, 'is capable of comprehend the mysteries of dogmatics, homilectics, liturgics, hermeneutics, apologetics; yet everyone seems to be capable and should comprehend what Christ acknowledged to the thousands of easy and ignorant those who have lived and reside this day. ' here's Tolstoy's faith; and non-violence is at its middle.

A History of the Inquisition of the Middle Ages

This accomplished three-volume background of the medieval Inquisition by way of the influential American student Henry Charles Lea, first released in 1888, used to be firmly in keeping with fundamental assets, and followed a rationalist technique that departed from the pious tone of previous histories of the center ages.

Nishida Kitarō's Chiasmatic Chorology: Place of Dialectic, Dialectic of Place (World Philosophies)

Nishida Kitar (1870–1945) is taken into account Japan's first and maximum smooth thinker. As founding father of the Kyoto university, he started a rigorous philosophical engagement and discussion with Western philosophical traditions, particularly the paintings of G. W. F. Hegel. John W. M. Krummel explores the Buddhist roots of Nishida’s notion and areas him in reference to Hegel and different philosophers of the Continental culture.

Rethinking Rewritten Scripture: Composition and Exegesis in the 4QReworked Pentateuch Manuscripts

The Qumran discoveries have tested that a lot of the earliest interpretation of Hebrew Scripture was once comprehensive via rewriting: creation of revised variants of biblical books, or composition of recent works drawing seriously upon Scripture for his or her association and content material. This examine advances our knowing of the character and function of such rewriting of Scripture by means of reading the compositional equipment and interpretive ambitions of the 5 remodeled Pentateuch manuscripts from Qumran Cave four (4Q158, 364 367).

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Auch wenn sie dann nicht wie C. G. Jung zutiefst enttäuscht sind, so ist das Erlebnis für sie doch ein Fehlstart. Was sie gesehen, gehört und gefühlt haben, weckt in ihnen nicht im geringsten das Bedürfnis, sich später wieder an diesem Ort einzufinden. Sie behalten das Abendmahl im Konfirmandenlager zwar in guter Erinnerung, weil es für sie das Symbol einer erlebten Gemeinschaft war, aber das normale Abendmahl in der Gemeinde hatte für sie so wenig mit einer Gemeinschaft zu tun, zu der sie sich zugehörig fühlten, daß ihnen jedes Motiv fehlt, sich noch einmal an einer solchen Feier sehen zu lassen.

Auch das Kind ist ja nicht ein isoliertes Wesen. Es ist wie jeder Mensch eingebettet in Gruppen von Menschen, in «Gemeinschaften». Wenn ein Kind sich zutiefst wohlfühlen soll, so muß es so eingebettet, so «sozialisiert» sein. Das ist eine Erkenntnis, die sich nicht nur auf die Frage des Kinderabendmahls bezieht, hier aber als Anliegen auch zum Ausdruck kommt. Es ist mir aufgefallen, wie im Blick auf das Kinderabendmahl immer wieder die Bedeutung der «Bezugspersonen», der Eltern, der Sonntagschullehrerin, der Familie, der Gruppe, betont wird.

Walter Meyer hat es in seinem Referat in einfacher Formulierung treffend umrissen. Er hat gesagt: «Im Abendmahl geht es um die Frage: Ist er da? » Abendmahl heillt Vergegenwärtigung Christi, Gegenwart Christi. Darum ist es mehr als ein freundschaftliches Beisammensein. In den Abendmahlslehren wurde dieses Wesen bezeichnet als «Realpräsenz Christi». In der Auseinandersetzung der Konfessionen und der Gruppierungen innerhalb der Konfessionen wurde gestritten über die Art dieser Realpräsenz, dieser realen Gegenwart: physische Realpräsenz (in Brot und Wein; K,atholiken, Lutheraner), geistige Realpräsenz (Calvin).

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